Priebeh štrajku

17.02.2024

Väčšina povozníkov, ale aj funkcionári KSČ a odbory si uvedomili, že mierovou cestou nič nezmôžu, preto siahli k osvedčenej zbrani v boji za svoje požiadavky a proti vykorisťovateľom, a to k mohutnému štrajku, v ktorom až na výnimky sa prejavila medzi povozníkmi všetkých obcí solidarita, ktorá po niekoľkých týždňoch slávila úspech.

Až v deň samotného štrajku, 25. októbra 1937, v snahe zľahčiť svoju zodpovednosť zaň, náčelník Haviar odpovedal na prípis krajinskému úradu zo dňa 14. októbra 1937, v ktorej uvádza, že odvolanie Zväzu proti jeho rozhodnutiu došlo až 19. októbra 1937, teda až po prípise krajinského úradu. Už aj z toho je vidieť, že úmyselne klamal, lebo odvolanie Zväzu bolo zaregistrované na okresnom úrade už 7. októbra 1937 a nie 19. októbra.

Dňa 19. októbra 1937 síce poslal okresný náčelník krajinskému úradu správu, vôbec sa však v nej nezmieňuje o odvolaní Zväzu a vzniknutý spor a situáciu zdôvodňuje v prospech kapitalistov a na dôvažok hovorí o politickom nebezpečí. V správe hovorí: "Dovoľujem si úctive poznameť, že fy Glesinger vzhľadom na konjuktúru v drevárskom obchode zvýšila už doterajšiu sadzbu pre povozníkov stanovení o 30%-ov, kde i to sekretariátom požiadané zvýšenie je dvojnásobné. Podľa názoru tunajšieho úradu celá akcia má politické pozadie a má na mysli využiť predvolebnú kampaň pre politické ciele. Podobné hnutie bolo pozorované v obore stavebného robotníctva, kde sa pokúsilo o vyvolanie stávky."

Okresný náčelník aj v tomto prípade informoval krajinský úrad nepravdivo, najmä pokiaľ ide o zvýšenie sadzby za dovoz dreva 1m3 dreva.

Zo správy, ktorú firma Glesinger predložila okresnému úradu ako podklad k rokovaniu pod vplyvom štrajku dňa 19. novembra 1937 jednoznačne vyplýva, že i keď v roku 1937 dochádza na trhu dreva ku konjuktúre, firma pre hospodársky rok 1937/38, oproti roku 1936 zvýšila sadzbu za dovoz 1 m3 dreva nie však ani v jedinom prípade o 30 %, ako to uvádza okresný náčelník, ale podľa jednotlivých rúbanísk o 7 %, 16 % a 20 %. Keďže jednanie tajomníka Zväzu J. Osohu dňa 23. októbra 1937 s firmou Glesinger a na okresnom úrade bolo bezvýsledné a tiež o deň neskôr jednanie zástupcov povozníkov dňa 25. októbra 1937 začalo asi 100 povozníkov z Kubach, Kravian, Hranovnice, Vernára, Vikartoviec a Spišskej Teplice štrajk. Po prenesení u 15 účastníkov štrajku, štrajkovalo nie 100, ale 250 - 300 povozníkov. Vedenia štrajku sa ujal poslanec Jozef Valo.

Po začatí štrajku začal boj na dvoch frontoch. Jedným bol štrajk a akcie tomu, aby bol skutočne mohutný, aby sa doň zapojili všetci povozníci.

Druhým frontom bol opäť písomný a osobný tlak na príslušné orgány štátnej moci, aby zvolali jednanie, na ktorom by sa kladne vybavili požiadavky povozníkov. Preto Zväz hneď v deň začatia štrajku sa obracia opäť na okresný úrad so žiadosťou o sprostredkovanie. V žiadosti sa hovorí: "Povozníci menovaných obcí boli dňa 24. X. 1937 vyjednávať u firmy Glesinger ohľadom novej úpravy mzdových podmienok avšak v dôsledku neodôvodnenej neústupnosti firmy úprava táto zjednaná nebola. Povozníci žiadajú 40-ti percentné zvýšenie miezd (čo odpovedá zvýšeniu cien životných článkov a vôbec priemyselných výrobkov, ktoré povozníci kupujú), firma však sľubuje len 20 % zvýšenia miezd. Preto na spoločnej porade povozníci sa rozhodli dovoz dreva úplne zastaviť až do priaznivého vyriešenie tohoto mzdového sporu. Majúc na zreteli spravodlivé požiadavky povozníkov a taktiež pokojné vyriešenie tohoto sporu, obraciame sa ešte raz na p. t. (pozn. z lat. "pleno titulo") okresný výbor s úctivou prosbou otázne pojednávanie čo najskôr zvolať." Pod žiadosťou boli uvedené tituly, koho prizvať na rokovanie.

Okresný úrad spočiatku nerešpektoval ani túto žiadosť Zväzu. Keďže na tomto poli sa v prvých dňoch nič nedialo, ťažisko spočívalo na prebiehajúcom štrajku.

Strediskom štrajku, sídlom jeho "štábu" a ochrany jeho jednoty sa stali Kubachy. Aj keď bola chladná jeseň, celé hodiny v obci postávali skupiny štrajkujúcich, aj ďalších občanov, ba aj množstvo žien a detí. Na týchto improvizovaných zhromaždeniach hodnotili situáciu a navrhovali postupy na ďalší priebeh štrajku, aby sa tento skončil úspešne.

Keďže povozníci - štrajkokazi museli s drevom prechádzať cez Kubachy a ich chotár, skytalo to možnosť robiť aj opatrenia proti štrajkokazom, ktorí sa v prvých dňoch štrajku v ojedinelých prípadoch vyskytli. Prvým konkrétnym činom štrajkujúcich bolo zničenie dreveného mostíka za stodolami v obci smerom k lesu, po ktorom sa zvážalo drevo. V hlásení Četníckej stanice v Hranovnici dňa 27. X. 1937 sa hovorí: "... byl v noci na 26. října 1937 dosud nezjištěnými pachateli rozházan mostek fy I. Ph. Glesinger za stodolami v Kubachách, dřevo rozkradeno, škoda asi 150 Kč". Je samozrejmé, že v tomto prípade nešlo o odcudzenie dreva z mostíka, ale o jeho odstránenie, aby ho štrajkokazi alebo zamestnanci firmy nemohli opraviť.

Od prvých dni štrajku nezaháľala ani firma. Posiela svojich tzv. faktorov a ďalších medzi povozníkov do obcí, kde mali všemožne prehovárať štrajkujúcich, aby zvážali drevo. pričom sa uchyľovali aj k podvodom. Napr. v Kubachoch tvrdili, že budúci deň idú voziť povozníci z Kravan a opačne. Tým, ktorí pôjdu zvážať drevo sľúbili na "šichtu" 100 - 200 Kč, bez ohľadu na to, koľko dreva zvezú. Takto sa im podarilo získať niekoľkých štrajkokazov, ktorým firma zabezpečila aj četnícku ochranu. K prvým incidentom medzi štrajkujúcim a štrajkokazmi došlo už 26. októbra 1937 v Kubachoch. Traja povozníci z Kravan viezli drevo na pílu v odpoludňajších hodinách za asistencie četníkov. Zhromaždení ľudia v Kubachoch začali na nich hromžiť výkrikmi, aby sa hanbili, keď narúšajú štrajk. Uvedení povozníci si uvedomili nesprávnosť svojho počínania, a preto dobrovoľne zložili guľatinu pri fare v Kubachoch a vrátili sa domov. Nepomohlo ani nabádanie četníkov, aby drevo odviezli. Jeden z týchto povozníkov na výtku četníka, že prečo drevo zložili, odpovedal: "Svojou vôľou som drevo naložil, svojou vôľou som aj zložil", čo četníka rozzúrilo. V ten istý deň o 15:00 hod. popoludní viezli ďalší dvaja povozníci z Kravan drevo na pílu. Jeden zo zhromaždených štrajkujúcich na nich kričal: "Vy neviete, že je stávka, na čo vozíte drevo... vyvrátim vám naše vozy s drevom". Títo dvaja povozníci zo strachu pred splnením vyhrážky viac drevo nevozili.

Až po týchto prvých incidentoch dňa 27. X. 1937 Četnícka stanica v Hranovnici hlásila Okresnému četníckemu veliteľstvu v Poprade, že povozníci z Kubach začali štrajk.

Keďže uvedené výstrahy niektorým štrajkokazom nepomohli a i v ďalších dňoch zvážali drevo, trpezlivosť štrajkujúcich z Kubach dosiahla vrcholu a preto sa rozhodli k radikálnym zásahom. K dvom vážnym incidentom došlo 30. októbra 1937 vo večerných hodinách.

Keď sa povozník Urban z Kravan o 18:30 hod. vracal po zložení dreva na píle v Dubine cez Kubachy domov, neznámy muž ho zasiahol 2 kg kameňom, čím mu spôsobil ľahšie ublíženie na tele. Povozník Urban viezol na voze aj dvoch zamestnancov píly, ktorí sa vracali domov do Vikartoviec. Pri útoku sa im nič nestalo a neskôr pri súde vystupovali ako svedkovia. O pol hodiny neskôr sa útok opakoval na ďalších vracajúcich sa povozníkov z píly, ale tento bol bez následkov. Četnícka stanica v Hranovnici v obžalobe Okresnému súdu v Spišskej Sobote dňa 11. novembra 1937 dôvodí: "Přepadení... bylo spácháno proto, aby byl znemožněn další dovoz dřeva, resp. pro výstrahu kravianským a vikartovským povozníkům, aby se přidali ke stávkujícím povozníkům kubašským."

A svedkovia prepadnutého Urbana "... majú dojem, že přepadení bylo na nich spácháno kubašskými povozníky, kteří je tímto způsobem chtějí donutit ke stávce ve vožení dřeva a tím spíše vynutiti na fě Glesinger zvýšení mzdy za dovoz dřeva z lesa."

Veľmi búrlivý bol pre Kubachy nasledujúci deň. Už od rána stovky obyvateľov Kubach, včítane detí, tvoril v obci menšie - väčšie skupiny a hodnotili predchádzajúci búrlivý deň. Väčšina chlapov sa zdržiavala v miestnom hostinci a na jeho okolí. Medzitým štyria četníci pozývali k starostovi na vyšetrovanie vodcov štrajku a podozrivých z útoku na štrajkokazov z minulého dňa. Po určitom čase prišli do obce ďalší četníci na 4 autách, tak že ich bolo okolo 20 - 25. Keďže vyšetrovaní sa dlhšiu dobu nevracali späť, pred hostincom sa zorganizoval sprievod niekoľko sto občanov, ktorý smeroval k obecnému starostovi. V čele niesli napochytre vyrobenú tabuľu s nápisom: "Za prácu plácu". Medzitým niekto zvolal: "Poďte rýchlo, bo ich zoberú četníci do Popradu". Demonštranti sa ozbrojili sekerami, čakanmi a kameňami s cieľom oslobodiť zatknutých. Nestačili to už urobiť, pretože dve autá obsadené četníkmi odviezli Jozefa Majzela, Jána Frísa, Štefana Havaša a Jána Lopucha, predsedu štrajkového výboru, do Popradu odkiaľ po 48 hodinách väzenia ich prepustili. Sprievod došiel až k richtárovi, kde vykrikoval: "Chceme chlieb", "Za prácu plácu" a pod.

Četníci sa postavili na odpor s vyhrážaním. Demonštranti sa pokojne rozišli až na dlhé prehováranie a prihováranie starostu (Pavel Marušin?). Nasledujúci deň asi 100 štrajkujúcich sa odobralo pred Okresný súd do Spišskej Soboty, kde žiadali prepustenie zatknutých funkcionárov.

Okresný náčelník až po týchto udalostiach poslal dňa 4. novembra 1937 Krajinskému úradu v Bratislave správu, v ktorej písal: "Úctive oznamujem, že dňa 25. októbra 1937 zahájilo asi 100 povozníkov dreva z obce Kubachy, Sp. Teplica a Vernár stávku... Vedenia stávky ujal sa kom. poslanec Valo, ktorý tiež o zvýšenie platov s firmou, ako aj u tunajšieho úradu vyjednáva. Behom stávky boli zistené dva prípady zastavenia a vyhrožovania nestávkujúcim povozníkom z Kravan a Vikartoviec. Na páchateľov bude účinené trestné oznámenie."

Z útoku na povozníka Urbana bol obvinený Pavol Barna z Kubach. Keďže počas vyšetrovania a pri pojednávaní poškodený Barna, ani svedkovia jeho účasť na čine nedokázali, Štátne zastupiteľstvo v Levoči dňa 16. decembra 1937 ho spod obžaloby oslobodilo. V uznesení sa hovorilo: "Upodozrievaný popiera svoju vinu, pri čine pristižený nebol, poškodení nepoznávajú v ňom páchateľa činu a cez usilovné pátranie neboli prekázené dôkazy viny."

Po týchto búrlivých dňoch ďalší priebeh štrajku až do jeho víťazného konca bol pokojný.

Kontakt:

E-mail: cubachlegatum@gmail.com 

Prihláste sa k odberu noviniek

Váš text začína práve tu. Kliknite sem a môžete začať písať.

Obrázky poskytol Pexels

Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma!